حجه الاسلام والمسلمین دکتر جواد نماز مکی به سال 1342 هـ ش در روستای مکی از توابع کوهسرخ شهرستان کاشمر در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. پدرشان روحانی نبود اما اشراف ایشان به مسائل دینی سبب شد در نبود روحانی در مسجد روستا به بیان احکام بپردازد، همین زمینه موجب می‌شود فرزندشان حاج شیخ جواد پس از اتمام دوره راهنمایی در سال 1359 وارد حوزه علمیه کاشمر و سپس در سال 1360 به حوزه علمیه مشهد مقدس مهاجرت نماید. ایشان در مدارس امام باقر7 و مدرسه جعفریه تحصیلات سطح را به اتمام رساند و به مدت ده سال نیز در دروس خارج فقه و اصول شرکت و همواره در امتحانات عمومی حوزه علمیه رتبه ممتاز را کسب می‌کرد.

وی در کنار تحصیلات حوزوی به تدریس ادبیات عرب و تحصیل در دبیرستان و دانشگاه نیز مشغول بود و موفق به دریافت مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و سپس دکتری از دانشگاه فردوسی شد. ایشان همواره داشته‌های علمی خود را مرهون تحصیل در مدرسه علمیه امام باقر علیه السلام و تحت مدیریت حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالمجید دیانی می‌دانست.

حجه الاسلام و المسلمین نمازی از سال 1367 همکاری خود را با دادسرای ویژه روحانیت خراسان شروع کرد و چند سالی نیز به‌صورت پاره‌وقت در دادگاه‌های تجدیدنظر استان به انجام خدمت مشغول گشت.

ویژگی شخصیتی خاص وی سبب شده بود در طول دوران خدمت به مطالعه و تحقیق اهمیت ویژه دهد به‌گونه‌ای که خود از مدرسین کارآموزان قضایی بود.

ایشان همچنین در کنار کارهای خود به تدریس در حوزه و دانشگاه اهتمام ویژه‌ای می‌داد و مدت پنج سال عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور استان بود.

حجه الاسلام و المسلمین نمازی با وجود مشغله‌های کاری و تحصیلی، از کارهای اجتماعی و عام‌المنفعه غافل نبود و اهل ولایت ایشان را به‌عنوان عالم عامل می‌شناختند. همواره گل لبخند بر لبانش بود وحتی این لبخند را از متهمین خود دریغ نمی‌کرد. وی از سال 1382 مفتخر به خدمت به زائران امام مهربانی‌ها حضرت ثامن‌الحجج علیه السلام گردید و به اذعان همکاران خود یکی از منظم‌ترین و فعال‌ترین افراد کشیک خود بود.

 وی همچنین از سال 1373 مفتخر به خدمت به زائران حرم امن الهی و عتبات عالیات شده بود و در انجام وظایف خود نهایت تلاش را می‌نمود، ایشان نسبت به اعمال و مناسک زائران حساسیت ویژه‌ای داشت و سعی وافری در این زمینه به عمل می‌آورد و در سال گذشته به عنوان روحانی (معان)کاروان آقای یگانه به شماره 19029 از شهرستان نیشابور عازم حج شد و در مراسم رمی جمرات در فاجعه منا همراه با جمعی از زائران این کاروان به لقاءالله پیوست.

روحش شاد و یادش گرامی